Historie

TC Nieuwerkerk is op 24 juni 1965 op de huidige locatie opgericht en had bij de start 35 leden. Een groepje enthousiaste mensen kreeg de grond in erfpacht en legde, voornamelijk op eigen kracht, twee tennisbanen aan. Het clubgebouw vertoonde veel overeenkomst met een bouwkeet. Het aantal leden breidde zich snel uit en daarmee ook de banen. In 1970 kwamen er drie gravelbanen bij en in 1975 nog eens twee. Het oude houten clubhuis werd in 1975 vervangen door het clubgebouw (ontworpen door architectlid Ben van Oosten) dat nog op veel foto's is te zien. Om de kosten te beperken droegen de leden tijdens de bouw met recht hun steentje bij. Het clubgebouw is op soort terp gebouwd, waardoor men een goed uitzicht heeft over alle banen. En passant presteerde een voortvarend bestuur ongeveer tegelijkertijd het om met geleend geld een soort ballon te kopen, waardoor er ook ’s winters op twee banen kon worden doorgetennist.

Met de groei van Nieuwerkerk aan den IJssel groeide ook het aantal leden. Door ruimtegebrek was verdere uitbreiding van het park vele jaren geen optie. Met de komst van de nieuwe wijk Parkzoom kwamen er in 1999 weer mogelijkheden. In overleg met de gemeente werd de hoofdingang van de Europalaan naar het Britsezoom verplaatst. Door deze herinrichting werd het mogelijk om het tennispark met nog eens twee banen uit te breiden en ook het aantal parkeerplaatsen te vergroten. Het tennispark beschikt nu over zes gravelbanen en drie red court banen.

Bij vervanging van de oude ‘ballon’ is in 2005 een draagluchthal over drie banen gerealiseerd om te voldoen aan de toenemende vraag aan baancapaciteit in de wintermaanden. In dit jaar werd ook het 40-jarig jubileum groots gevierd met een clinic door Jacco Eltingh (zie onderstaand filmpje).

Het bestuur en diverse actieve commissies kijken altijd vooruit. Door het omstreeks 1985 gestartte jeugdplan werd het tennisniveau van de club omhoog gebracht. Jeugdige talenten kregen door sponsoring extra trainingsfaciliteiten en met de komst van tennistrainer Michael Jongste in 1992 kwamen  de resultaten in een stroomversnelling. TC Nieuwerkerk beschikt momenteel dan ook over veel goede (jeugd)spelers die in de diverse competities en toernooien op hoog niveau presteren. Met als absoluut hoogtepunt het Nederlands kampioenschap in 2016 in de heren eredivisie.

Daarnaast heeft TC Nieuwerkerk ook veel te bieden aan recreanten in alle leeftijdscategoriën en niveaus. Diverse actieve commissies spannen zich ieder seizoen in tot het uiterste om voor verschillende doelgroepen leuke attractieve en gezellige activiteiten te organiseren. In 2015 is het 50 jarig jubileum dan ook groots gevierd.

Nadat duidelijk werd dat een verhuizing naar het nieuw te realiseren sportpark De Kleine Vink niet doorging, stond de vereniging voor een nieuwe uitdaging. Renoveren of nieuwbouw van het clubhuis. De leden stemden voor het laatste. Oktober 2016 werd het oude clubhuis gesloopt en alles voor de nieuwbouw voorbereid. Daarnaast besloot het bestuur in samenspraak met de gemeente de huidige zes gravelbanen tegelijk te renoveren, zodat het park voor het seizoen 2017 weer geheel 'up to date' is!